Hvad er øjenlågsbetændelse?

Øjenlågsbetændelse (MGD, Blefaritis)

Øjenlågsbetændelse er en tilstand af betændelse ved øjenlågskanten. Sværhedsgraden kan variere.

Hvis du har oplevet ubehag, rødme og irritation i øjnene, kan det være en betændelsesreaktion i øjenlågskanten.

Symptomerne kan være, at øjnene føles tørre eller føles som om, der er grus i dem. Symptomerne kan også være, at øjnene klistrer eller løber i vand. Disse symptomer kan være langvarige og kræver tit lang tids behandling.

Behandlingen er langvarig og varer minimum tre måneder. En væsentlig del af behandlingen er daglig øjenlågshygiejne (rensning af øjenlågskanter).

Behandling af øjenlågsbetændelse

Rensning af øjenlågskanten og øjenvipper som en daglig rutine

Servietter til rensning af øjenlåg kan købes på apoteket. Du kan også bruge baby-shampoo på en vatrundel til at rense med i stedet for servietter fra apoteket. Baby-shampoo sviger ikke i øjnene og kan derfor bruges til rensning af øjenkanten. Brug hvad der svarer til ca. en 1-krone stor dråbe på en vatrundel, hvor der er lunkent vand på. Massér øjenlågskanten gentagne gange i ca. 60 sekunder. Dette gøres morgen og aften.

Ubehaget fra øjenlågsbetændelse kommer ofte igen, når behandlingen med øjenlågshygiejne er afsluttet. Derfor er det en god ide at foretage dagligt vask af øjenlåg ligesom fx tandbørstning.

Ved daglig rensning af øjenlågs kan risiko for genopblussen nedsættes.

Spørg på apoteket efter servietter til vask af øjenlåg.

En anden del af behandlingen er fugtende øjendråber, som kan købes i håndkøb på apoteket. Disse øjendråber i håndkøb kan ofte lindre symptomerne.